niedziela, 30 marca 2014

Malarstwo Fantasy i SF - Wojtek Siudmak

"Jaka bezgraniczna fantazja i jaka cudowna zdolność realizowania jej. Talent niemalże niewiarygodny, zdolniejszy i bardziej nieskończony niż ten, który tworzy, wyraża i prowadzi nasze najbogatsze marzenia."
Federico Fellini

Wiem, że miałam dokończyć temat konfliktu Fantasy i SF, a dokładnie tego jak postrzegana jest w tym Fantasy ale pomyślałam, że trochę brakuje mi tu kolorów :) Dlatego tym razem powiem coś o moim ulubionym malarzu. Domyślacie się o kim mowa?

Chodzi mianowicie o Wojtka Siudmaka.


Pierwszy raz jego obrazy zobaczyłam gdy byłam dzieckiem w czasopiśmie 'Fantastyka', którą kolekcjonował mój brat. Niemalże na każdej okładce, wewnątrz też jeśli dobrze pamiętam (minęło już trochę lat) można było zobaczyć jego dzieła. A teraz trochę o samym artyście.

Wojciech Siudmak wychował się i ukończył szkołę podstawową w Wieluniu. Kształcił się w Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie a później w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Później rozpoczął studia w paryskiej École des Beaux-Arts, po ukończeniu której powrócił do kraju. Jednak w tym samym roku postanowił  kontynuować kształcenie artystyczne w Paryżu gdzie pozostał po ukończeniu nauki w 1968 r. 

Wojtka Siudmaka klasyfikuje się wśród malarzy realizmu fantastycznego, choć on sam nazywa siebie hiperrealistą fantastycznym. Jego obrazów  nie sposób nie zapamiętać. Widać w nich niezwykłą wyobraźnię i dbałość o detale a wszystko to okraszone wspaniałymi kolorami. Sztuka jego urzeka wirtuozerią malarską, fascynuje wykraczającą poza normy wyobraźnią oraz bogactwem intelektualnym. Świat jedyny w swoim rodzaju, pełen osobistej symboliki, fantastycznych konstrukcji o dziwnych i nieoczekiwanych splotach myślowych. Wojtek Siudmak maluje z reguły na ogromnych płótnach, które następnie są reprodukowane i wydawane w formie plakatów. Używają ich później muzea, teatr i kina. Trafiają do bardzo szerokiego grona odbiorców, od wiekowych znawców sztuki, po młodzież. Siudmak stworzył również okładki do książek m.in. do jednego z wydań Diuny. 

A zresztą co ja Wam tu będę opowiadać sami zobaczcie, poniżej wklejam galerię jego obrazów :) Jeśli chcielibyście zamówić sobie plakat z jego obrazem (zamówiłam dwa, bardzo szybko i sprawnie doszły) podaję adres jego strony www.siudmak.com





















P.S. Umieściłam na blogu pokaz slajdów z jego twórczością, mam nadzieję, że się Wam spodobają. Ja je uwielbiam i mogłabym patrzeć na nie bez przerwy :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz